Vyjádřit svůj názor, obhájit ho nebo změnit? V letošním roce jsme se poprvé jako škola zapojili do této dlouholeté soutěže Goethe Institutu. Studenti tříd G3.D, G7.A, L3.A a L3.B se připravovali v samostatných, ale i ve společných hodinách na debatování. Nutné bylo naučit se celou strukturu debatování, ale i nové slovní obraty. Do celkového klání se tak zapojilo s velkou motivací 16 studentů. Dne 27. 2. v 9 hodin ráno vše vypuklo. Nejdříve byli studenti rozlosování do jednotlivých debat podle svých pozic, buď stáli na straně pro, nebo proti. Ve dvoučlenných týmech museli obhájit svá stanoviska, přestože jejich vlastní bylo třeba zcela jiné. Debatování bylo velmi náročné, o to složitější bylo hodnocení jednotlivých účastníků porotou (Mgr. Kozubková, Mgr. Rumpelová, Mgr. Moskva a Mgr. Kleslo). Celkové umístění vítězů bylo hodně těsné a studenti si je získali svou odvahou, vyjadřovacími schopnostmi a průbojností.
V školním kole zvítězili a v regionálním kole budou školu reprezentovat následující žáci třídy G7.A:
Jan Lukáš, Barbora Dršťáková, Jakub Salamon, Ondřej Foltán
Všem zúčastněným děkujeme za jejich skvělé výkony a těšíme se na regionální kolo konané v polovině března na gymnáziu v Havířově. Tím ale debatování nekončí, se studenty zapojenými do projektu se chystáme naše vítěze školního kola v Havířově pořádně podpořit. Jejich rivaly v debatování budou kromě havířovského gymnázia, také ostravské Gymnázium Olgy Havlové a Gymnázium z Českého Těšína.
A jak to komentují sami účastníci?
Na debatu jsme se připravovali opravdu dlouho, a proto jsme se nemohli dočkat, až vše skutečně „vypukne“. Myslím si, že jsme si tento debatní souboj užili. Kromě úsměvu a dobrého pocitu jsme si mohli odnést také cenné zkušenosti nejen z němčiny, ale také z toho, jaké to je vyjádřit a hlavně prosadit svůj názor. Chtěla bych za všechny účastníky poděkovat všem učitelům za jejich čas a také za skvělou soutěž.
Barbora Dršťáková, G7.A
V soutěži Mezinárodní debaty mládeže/ Jugend debattiert international debatují od roku 2005 žáci z osmi zemí ze střední a východní Evropy ve škole i v soutěži. Soutěž přispívá k tomu, že se mladí lidé ze střední a východní Evropy učí formulovat své názory a stanoviska na základě znalostí faktů a přesvědčivě je prezentovat. Projekt chce posílit postavení debaty jako nástroje demokratické výměny názorů a podporuje aktivní mnohojazyčnost v Evropě.
Za PK cizí jazyky Mgr. Petra Moskva