Na zkušené v Irsku a Německu

Po téměř čtyřměsíční přípravě na odborné stáže v zahraničí se studenti čtvrtého a třetího ročníku všech odborných zaměření konečně dočkali a dne 21. 1. 2018 se vydali na svou pracovní cestu: 1. skupina vlakem a letadlem směr Praha – Dublin, 2. skupina vlakem směr Cheb – Nürnberg – Göttingen – Northeim. Díky finanční podpoře evropského projektu Erasmus+ mohlo celkem 17 studentů v období 3 týdnů zúročit své odborné a jazykové schopnosti a dovednosti, nabyté v průběhu středoškolského studia, při práci v zahraničních firmách, podnicích a na úřadech. Letos se jednalo o 1. běh v rámci dvouletého projektu a v příštím roce dostane šanci dalších 19 žáků. Studenti vykonávali ve firmách činnosti z oblastí administrativní, účetní, obchodní a informačních technologií.

Jak se jim dařilo, co zažili a jaké mají vzpomínky?

V neděli ráno jsme vyrazili vlakem z Bohumína do Northeimu na 11 hodinovou cestu se 3 přestupy. Utekla velice rychle. Po příjezdu do mládežnické ubytovny, tzv. Jugendherberge jsme se rychle adaptovali a po vybalení všech kufrů a tašek jsme radostně vydechli okolo malého stolku v našem pokoji. Čtyři dívky – Daniela Bsonková, Sabina Kaloková, Eva Pastrňáková a Kristýna Turazová – jsme měly společný pokoj a jediný chlapec – David Červeňák – měl jeden celý sám pro sebe. Kolem půlnoci jsme ulehali s myšlenkou, jak bude všechno probíhat. V pondělí ráno jsme se rozjeli na svá pracoviště, jimiž byly firmy Thimm, Continental, BüroBoss a městský úřad. Cestu zpátky po 1. pracovním dni jsme už musel každý najít sám, ale všichni jsme v pořádku dorazili zpět do ubytovny. Každý pracovní den jsme svědomitě buď chodili nebo jezdili na kole do práce. O víkendech jsme objevovali místní památky, či jsme se rozhodli vydat do jiných měst za dobrodružstvím. Hannover i Göttingen byla krásná města oplývající pamětihodnostmi i nákupními možnostmi, přesto byl náš malý, ale krásný Northeim naší pevností, do které jsme se vždy rádi vraceli. Práce i zábavy bylo dost a tak naše tři týdny utekly celkem rychle. Ale nikdy jsme tu nebyli sami, jelikož tu pro nás byla první týden naše učitelka a průvodkyně Svatava Rumpelová a po poté dva učitelé – Marcus Krohn a Frank Brenneke z naší partnerské školy BBS 1 Europaschule, kteří nám byli k dispozici a vždy nabídli pomocnou ruku, když bylo potřeba po celou dobu. Čas se krátil a v sobotu ráno 10. února jsme se sbalenými kufry vyráželi na vlakové nádraží vstříc naší zpáteční cestě.

Eva Pastrňáková, V3.A

V neděli se skupina dvanácti studentů OA a IT vydala do hlavního města Irska, Dublinu. Cesta začínala na vlakovém nádraží v Bohumíně, kde jsme nasedli na vlak ve směru do Prahy na hlavní nádraží a odtud poté autobusem na letiště Václava Havla. Cesta byla velmi vyčerpávající a dlouhá, protože letadlo vzlétlo o hodinu později. Na letišti v Dublinu nás už čekali řidiči, kteří nás všechny odvezli do rodin, kde jsme měli celé tři týdny zůstat. Jak popsat rodiny? No, zprvu jim málokdo rozuměl, poněvadž všichni mluví velmi rychle, s přízvukem a rádi mění výslovnost, avšak po pár dnech jsme si na to zvykli a byli jsme schopni se s nimi dorozumět.

Druhý den po příletu jsme se sešli ve Swan Institute, kde nám předali instrukce ohledně našich pracovních míst. Poté následovala velmi zajímavá turistická prohlídka centra Dublinu. Nejzvláštnější v tomto městě byla asi doprava. Jezdily zde dvoupatrové autobusy, avšak ne vždy dorazily na místo včas, sem tam dokonce nedorazily vůbec. Ale na hlavních cestách jezdily každých patnáct minut, takže s tím nebyl nějaký velký problém.

V úterý už jsme všichni nastoupili do práce. Každý z nás vykonával jinou práci. Jako například práce s účetními programy, vyřizování objednávek, psaní e-mailů, tvorba webových stránek a další. Myslím si, že každá z těchto prací byla užitečná a rozhodně to byla dobrá zkušenost. Osoby, které se o nás v práci staraly, byly velmi vstřícné, rády pomohly, s ničím neměly problém. I ostatní zaměstnanci byli velmi přátelští, někdy to byli místní zaměstnanci, ale v některých případech to byli také studenti, avšak z cizích škol, nebo dokonce z cizích zemí.

Jelikož jsme práci měli jen přes týden, o víkendu jsme podnikali výlety, jak po centru města a okolí, tak i někam dál. Irsko je opravdu krásná země, která nabízí mnoho báječných míst, kam se podívat. Krásná jsou například města Malahide, Howth, Galway, či Dundrum. A samozřejmě nemůže chybět Penneys (Irský název pro Primark, což je velké nákupní centrum). Jeden večer jsme si dokonce zašli do krásného „pubu“ s živou hudbou. Převládala tam opravdu skvělá atmosféra, při které se každý bavil.

No a byl tady jedenáctý únor, den odletu domů. V brzkých ranních hodinách pro nás opět přijel nebezpečný řidič a odvezl nás na letiště, kde jsme se s modlitbami šli odbavit. Nikomu z nás se Irsko nechtělo opustit, velmi jsme si to místo oblíbili. Cesta letadlem proběhla bez problémů a zpoždění. Největší obavy jsme měli o zavazadla, ale i ta se k nám vrátila bez závad. Kdybychom měli příležitost jet znovu, neváhali bychom ani minutu. Zažili jsme zde spoustu skvělých zážitků a zlepšili jsme naše dovednosti, jak už po stránce jazykové, tak po stránce odborné.